فیلم سینمایی در آغوش درخت 2023-11-27

«در آغوش درخت» در جمع مردم شرق آسیا جشنواره فیلم‌ ایران در کوالالامپور افتتاح شد

زمانی که علیسان به درون استخر سقوط می‌کند، طاها با دیدن بادکنک رها شده متوجه خطر می‌شود و از با ترسی توامان با شجاعت برای نجات برادرش اقدام می‌کند. طاها و علیسان نگران جداییشان از یکدیگر هستند و همین اضطراب و ترس باعث می‌شود فرار کنند. هنگامی که طاها و علیسان ناچدید می‌شوند، ترس بسیار شدیدی وجود فرید و کیمیا را فرا می‌گیرد و نگران از دست دادن فرزندانشان می‌شوند. کیمیا در گذشته توسط یک راننده دزدیده می‌شود و خطر تجاوز او را تهدید می‌کند. او پس از فرار از معرکه نسبت به همان مسیری که راننده او را دزدیه است فوبیا پیدا می‌کند و این فوبیا گسترش یافته و تبدیل به ترس شدید از مسیر و فاصله می‌شود.

هزینه‌ای که آسیب اجتماعی طلاق بر جامعه تحمیل میکند گاهی بیش از تحمل آدمهاست. وقتی خود خواهی یا حتی شرایط جاری مانع دیدن نقاط مثبت طرفین میشود، نوبت تقدیر است که ورق خود را رو کند. فیلم از عواقب تصمیم‌های انسان‌ها سخن میگوید وقتی که این عواقب قرار است گریبان دیگران را هم بگیرد. می دانیم طلاق امری واقعی است و در بسیاری از خانواده ها در حال اتفاق افتادن است.

به‌کارگیری نابازیگران یا بازیگران محلی نیز در این فیلم کاملا در کنترل کارگردان بوده است. با توجه به جوایزی که فیلم در آغوش درخت کسب کرده، می‌توان حدس زد که منتقدین نگاه مثبتی به این فیلم دارند. این فیلم سینمایی در سرزمین سرسبز آذربایجان روایت می‌شود و سرشار از جذابیت‌های بصری است.

اگر تنها نکته مثبت فیلم وقوع همین اتفاق هم باشد باید به دست اندرکاران تهیه و ساخت «در آغوش درخت» تبریک گفت و آرزو کرد سینمای ایران به جای تولید کمدی‌های نازل و فاقد محتوا، به سراغ تهیه و عرضه آثاری چنین شایسته سوق پیدا کند. استفاده از طبیعت و جغرافیا | «در آغوش درخت» فیلمی شهری و آپارتمانی نیست و در خطه سرسبز آذربایجان روایت می‌شود. فیلم پر از جذابیت‌های بصری است و کارگردان از پتانسیلی که فضا در اختیارش گذاشته به درستی برای ایجاد بحران استفاده کرده است. رودخانه، ماهی، جنگل و درخت، به عنوان بستری برای رویدادهای فیلم انتخاب شده‌اند و بدون کمک گرفتن از این عناصر، امکان پیش‌رفت داستان وجود ندارد. به گزارش فیلم‌نیوز، «در آغوش درخت» در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در هشت رشته نامزد سیمرغ بود و نهایتا سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

در مجموع بیش از 12 نفر در تولید فیلم در آغوش درخت نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. در ابتدای این مراسم پان وی شانگ، رییس بخش بین المل  "گلدن اسکرین سینما" ، ضمن اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره در  گلدین اسکرین سینما مالزی،  فرصت همکاری  با سینمای ایران را فرصت منحصر بفرد برای این مجموعه دانست  . دو فیلم اول به واسطه فشار افکار عمومی توسط مدیران و هیئت انتخاب به اُسکار فرستاده شدند و فیلم مجیدی هم به خاطر پخش کننده قدرتمندی که داشت به جمع نامزدهای نهایی راه پیدا کرد. مثلاً چند سال پیش مرحوم علیرضا سجادپور شخصاً فیلم بدرود بغداد را برای حضور در مراسم اُسکار انتخاب کرد و اعتقاد داشت هیئت داوران قطعاً این فیلم را خواهند پسندید.

در صورتی که والدین بتوانند مشکلات را با تلاش و جدیت خود و با همکاری و حمایت از یکدیگر مرتفع کنند، فرزندان کمترین آسیب را از اختلاف بین والدین خواهند دید و بنیاد خانواده از هم گسیخته نمی‌شود. بحران طلاق در ایران به سرعت رو به فزایندگی است و این مسئله باعث آسیب روحی در کودکان کم سن و سال و گاه تهدیدات مخاطره آمیز برای آنها می‌شود. خانواده‌هایی که قابلیت غلبه بر مشکلات را دارند، لازم است تا پیش از آسیب دیدن کودکان برای چالش‌های خود چاره اندیشی کنند. کیمیا با وجود مشکل حادی که خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند اما در تربیت فرزندانش کوتاهی نکرده و نسبت به آنها بی‌تفاوت نیست.

فیلم سعی می کند مفهوم خانواده را در تضاد و تعارض با مفاهیم همسان دیگر قرار دهد تا مفهوم خانواده در ذهن منسجم تر شکل بگیرد. به عبارتی کارگردان، کنتراست مفهومی بالایی ایجاد کرده تا بتواند این مفهوم را در ذهن مخاطب جا بیندازد که تصمیم های عقلانی زمانی ارزشمند هستند که در شرایط بحرانی گرفته می شوند نه در شرایط عادی. روال های غیر واقعی که یک خانواده از ابتدای فیلم تا انتها هیچ چالشی ندارند و همه خوشبخت هستند با روال های واقعی جامعه در تناقض است. حفظ خانواده و تلاش برای کنار هم نگه داشتن اعضای یک خانواده در شرایطی که انواع تنش ها ممکن است بر سر آن خانواده آوار بشود مهم است. حکایت والدینی ست که با طلاق میخواهند فرزندانشان را از هم جدا کنند اما نه به نعمت حضور فرزندانشان توجه دارند و نه به تاوانی که ممکن است آنها پس بدهند اشراف دارند.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

خبری خوش و مسرت بخش برای سینمای ایران و البته بابک خواجه پاشا که فیلمش آن چنان تاثیرگذار بوده است که چنین اتفاق خوشایندی را رقم زده است. «در آغوش درخت» مشخصا ۲ مرتبه مخاطب را دچار تعلیق می‌کند که هر ۲ بار نیز به غرق شدن کودکان فیلم مربوط می‌شود. گویی غرق شدن «علیسان» (رایان لطفی) در استخر پرورش ماهی و نجات وی توسط برادر بزرگترش، «طاها» (اهورا لطفی)، اخطار و هشداری است برای وقوع حادثه‌ای عظیم‌تر که در راه است و مورد غفلت مادر و پدر قرار می‌گیرد.

این چنین است که زن که از فوبیای فاصله رنج می‌برد، علت ابتلایش به این بیماری را از شوهرش پنهان کرده تا مشکلات‌شان روز به روز بیشتر شود. «کیمیا» (با بازی دیدنی مارال بنی آدم) و «فرید» (جواد قامتی) یک نمونه از هزاران زوج ایرانی هستند که انگار یاد نگرفته‌اند با هم حرف بزنند و مسایل فی مابین‌شان را با گفت‌وگو در کانون خانواده حل کنند. آنها در حالی تصمیم می‌گیرند که از یکدیگر طلاق گرفته و ۲ پسرشان را از هم جدا کنند تا هرکدام با یکی از آن‌ها زندگی کنند که از قدرت و توان ارتباطی این ۲ فرزند غافل هستند.

در اکثر انتخاب‌های این سال‌ها بیشتر از آن‌که ماهیت مراسمی مثل اُسکار در نظرگرفته شود این سلیقه هیئت داوران و نگاه رسمی نظام است که فیلم موردنظر را انتخاب می‌کند. چون هدف نهایی نه برنده شدن در مراسم اُسکار که صدور فرهنگ ایرانی به غرب است. نتیجه چنین رویکردی این است که به جز مواردی استثنا سینمای ایران هیچ گاه در مراسم اُسکار حضور موفقی نداشته است. در برهه‌ای که فیلم‌های سینمای ایران در فضای شهری، به‌خصوص در تهران و آپارتمانی با مؤلفه‌های مرسوم و تکراری ساخته می‌شوند که کلیشه‌ای به نظر می‌رسند «در آغوش درخت» به نکته مهمی می‌پردازد و آن خانواده است. «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، با بازی مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، جواد قامتی، اهورا و رایان لطفی، محصول سال 1401 است. فیلم در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا موفق شد به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شود.

پس از نمایش فیلم در آغوش درخت، حضار با تشویق‌های ممتد از کارگردان تقدیر کردند. این جشنواره که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، نویدبخش ادامه همکاری‌های فرهنگی و سینمایی میان ایران و مالزی در آینده خواهد بود. آکادمی اُسکار هیئت انتخابی از سراسر جهان دارد که تمام فیلم‌های ارسال شده توسط کشورهای مختلف را تماشا و بعد به آن‌ها برای حضور در جمع نامزدها رای می‌دهند. بنابراین شانس اصلی برنده شدن در مراسم اُسکار با فیلم‌هایی است که پیش از حضور در مراسم اُسکار در یکی از جشنواره‌های بزرگ سینمایی موفقیت کسب کردند یا انقدر پرسر و صدا بودند و اکران موفقی داشتند که مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرند. حتی استفاده از زبان ترکی در برخی از دیالوگ‌های فیلم و مدد گرفتن از زیرنویس فارسی نیز باعث ایجاد فاصله میان مخاطب فارسی زبان نشده و این مساله نشان از موفقیت خواجه پاشا در روایت قصه فیلم دارد. موفقیتی که باعث شد در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم اول، نصیب بابک خواجه پاشا شود.

بدین ترتیب خواجه پاشا، مخاطبان فیلم را به جدی گرفتن و اهمیت دادن به هشدارهای به ظاهر کوچک و کم اهمیت زندگی دعوت می‌کند. هشدارهایی که شاید اگر جدی گرفته نشوند، می‌توانند فجایع بزرگتری را در زندگی مشترک رقم بزنند. از آن دست تعلیق‌های نفس گیر که گریبان مخاطب را می‌گیرد و تا مشخص شدن وضعیت نهایی‌اش آن را رها نمی‌کند. به ویژه این که باز هم پای بچه‌های معصومی در میان است که در این رابطه هیچ تقصیری متوجه آنها نیست. این اتفاق اما فرصت مناسبی را در اختیار فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم قرار می‌دهد تا زوج ناخشنود فیلم بالاجبار در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش کنند.

سینما گروگان نمایش خانگی؛ دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند

در سکانس‌های پایانی، هنگامی که احتمال می‌رود بچه‌ها در رودخانه افتاده باشند، نگرانی و اضطراب و تلاطم بسیار زیادی در اثر حکم‌فرماست. همچنین کیمیا در هنگام تلاش برای پیدا کردن فرزندانش، چندین بار در معرض خطر خفه شدن در رودخانه قرار گرفت. موسیقی این فیلم و قاب‌هایی که از دل طبیعت در این فیلم جای گرفته‌اند، همگی به کمک آمده تا «در آغوش درخت» فیلمی زیبا و دلنشین باشد که شریف است و شریف ساخته شده است. فیلمی برای کودک ساخته تا بدانیم جدایی والدین چه فروپاشی روانی در کودکان ایجاد می‌کند و درباره کودک است چراکه با کودک امروز همراه است و در این فیلم نیز دو کودک به خوبی بازی کرده‌اند و از آنها به خوبی بازی گرفته شده. همواره بازی گرفتن از کودکان کار سختی در عرصه فیلم‌سازی است و خواجه‌پاشا به خوبی از عهده این کار برآمده است، شاید شناختی که پیش از این به واسطه فامیلی با این دو کودک دارد نیز در این میان اثربخش باشد. هرچند که تماشای این اثر به دلیل فضای دراماتیک و حزن آلودی که از میانه داستان تا به انتها امتداد دارد، مناسب رده سنی کودک و حتی نوجوان کمتر از ۱۴ سال نیست، اما چنانچه به عنوان یک والد، بیننده این اثر هستید، لازم است به مسئله تلاش برای حفظ خانواده، اهمیت بدهید.

اجازه نخواهیم داد به استحکام و دوستی ایران و آذربایجان خللی وارد شود

مارال بنی آدم در نقش «کیمیا» بازیگر تازه‌کاری نیست، او از تئاتر برخاسته است و همین عامل برای این که دوربین را فراموش کند و بازی زیر پوستی درستی را به نمایش بگذارد، به کمک او آمده است. او در قالب نقش زنی که زخم خورده جامعه است و حالا تلاش می‌کند تا به شکلی منطقی از خود و خانواده محافظت کند، به درستی و به زیبایی به نمایش گذاشته است. هر چند مسیری که انتخاب کرده است، مسیر اشتباهی باشد اما تلاش می‌کند تا فرزندانش را با واقعیت همراه کند.

زمان پخش و بازپخش سریال «برادر» مشخص شد !

سفیر جمهوری اسلامی ایران، همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌های سینمایی بین ایران و مالزی تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره زمینه‌ساز تقویت تعاملات فرهنگی میان دو کشور شود. وی اعلام کرد که هم‌اکنون سازمان‌های مرتبط در ایران و مالزی در حال تدوین سند همکاری در زمینه فیلم‌سازی هستند که پس از امضای آن، بسترهای حقوقی و اجرایی برای تولیدات مشترک فراهم خواهد شد. در آغوش درخت نخستین ساخته بابک خواجه‌پاشا کارگردانی برخاسته از دیار آذربایجان است که نخستین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد و به واسطه فیلم‌نامه خوبش موفق به دریافت سیمرغ بلورین این بخش از جشنواره شد. در پایان، سفیر جمهوری اسلامی ایران از تمامی شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به سینمای ایران دعوت کرد تا از فیلم‌های حاضر در جشنواره لذت ببرند و با آثار فاخر سینمای ایران بیشتر آشنا شوند. وی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بستری برای تبادل تجربیات و افزایش تعاملات فرهنگی بین ایران و مالزی باشد و بتواند موجب توسعه همکاری‌های سینمایی دوجانبه شود. فیلم «در آغوش درخت» با اکثریت آرا انتخاب شده و فارابی فقط یک رأی داشته و۳ فیلم هم کنار گذاشته شده است به‌دلیلی که خانم مقدمی گفتند.

ماجراهای فیلم ارتباط مستقیمی با طبیعت دارند و به راحتی می‌توان اذعان داشت بدون کمک گرفتن از عناصر طبیعت، امکان پیشرفت داستان صفر می‌شد. استعداد کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران کودک، آشنایی کارگردان با شخصیت‌ها و همدلی با آنها، و ایجاد صحنه‌هایی که احساسات مخاطب را برانگیزد از دیگر مواردی است که تحسین منتقدین را برانگیخت. طرفداری تایمز | فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجه‌پاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود و حالا اینجا در این مطلب نگاهی به اطلاعات و حواشی این فیلم انداختیم.

هدفی که به نوعی آینده‌شان به آن وابسته است و عدم دستیابی به آن، می‌تواند قایق سرنوشت‌شان را دریای طوفانی زندگی، دچار تلاطم و غرق شدگی کند. موضوع این مقاله از پلازا معرفی فیلم سینمایی در آغوش درخت ، اولین فیلم بلند بابک خواجه پاشا، است. در این مقاله قصد داریم داستان فیلم را بفهمیم، با بازیگران آن آشنا شویم و سپس نگاهی به نظرات منتقدین داشته باشیم. در این رویداد که همزمان در سه شهر کوآلالامپور، پیننگ و جوهور کشور مالزی برگزار می‌شود، ۵ فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، «عطرآلود»، «پسر دلفینی»، «کاپیتان» و «خداحافظ دختر شیرازی» تا ۵ اسفند برابر با ٢٣ فوریه ٢٠٢۵ به نمایش درمی‌آید. فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از میان سه نامزد نهایی، با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.

هزینه ای که آسیب اجتماعی طلاق بر جامعه تحمیل میکند گاهی بیش از تحمل آدمهاست. وقتی خود خواهی یا حتی شرایط جاری مانع دیدن نقاط مثبت طرفین میشود ، نوبت تقدیر است که ورق خود را رو کند. فیلم از عواقب تصمیم های انسانها سخن میگوید وقتی که این عواقب قرار است گریبان دیگران را هم بگیرد. او تأکید کرد که این همکاری‌ها نه‌تنها به تقویت سینمای دو کشور کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند فرصتی برای تولیدات مشترک باشد که به هر دو صنعت سینمایی امکان می‌دهد تا با تبادل دانش و تجربه، به سطح جدیدی از شناخت و موفقیت در صحنه جهانی دست یابند. رئیس سازمان توسعه فیلم ملی مالزی فیناس (FINAS)، بر این باور است که مالزی می‌تواند با الگوبرداری از ایران و اتخاذ رویکردهای راهبردی، مسیر تازه‌ای را برای رشد و توسعه سینمای خود هموار کند. این امر از طریق سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در حوزه‌های فرهنگی، پرورش استعدادهای داخلی و گسترش دامنه تأثیرگذاری فیلم‌های مالزیایی در عرصه بین‌المللی محقق خواهد شد.

تهران- ایرنا- فیلم «در آغوش درخت» شریف است و درباره امید و بهبود زندگی، شریف ساخته شده است؛ درخت استعاره از خانواده است، پدربزرگ و مادربزرگ ریشه‌ها، پدر و مادر تنه و بچه‌ها شاخه‌ها و میوه آن را تشکیل می‌دهند، این زیبایی با در کنار هم بودن معنا می‌یابد. از طلاق اجباری تا اتحاد و دلبستگی و از نکات تربیتی تا داستانِ فشار روانی یک تعرض جنسی و …. اما فضای ظاهری فیلم پر از امید است و از امید آغازین فیلم به امید پایانی فیلم میرسیم، که شاید بتوان فضای کلی فیلم را به آثار مجیدی و میرکریمی تشبیه کرد. از طلاق اجباری تا اتحاد و دلبستگی و از نکات تربیتی تا داستانِ فشار روانی یک تعرض جنسی و … . هدف از این نشست‌ها، بررسی زمینه‌های همکاری مشترک، تولیدات سینمایی و تلویزیونی مشترک، تبادل تجربیات و توسعه تعاملات فرهنگی میان دو کشور است.

نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین اعضای گروه ۹ نفره‌ای بودند که نماینده سینمای ایران را برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار انتخاب کردند. این برای نخستین بار است که فیلمی از یک کارگردان فیلم‌اولی از ایران راهی مرحله انتخاب اسکار می‌شود. بابک خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم سینمایی در آغوش درخت، ضمن قدردانی از استقبال گسترده مردم مالزی از جشنواره فیلم‌های ایرانی، به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و بر اهمیت ارزش‌های انسانی، خانواده و اخلاق تأکید کرد. جشنواره فیلم ایران در مالزی با همکاری سازمان ارتباطات اسلامی، بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور و سازمان سینمایی سوره با هدف پیوند سینمای ایران و سینمای مالزی برگزار می‌شود.

به صلاحدید روانشناس، پدر و مادر تصمیم می‌گیرند مدتی به صورت آزمایشی بچه‌ها ر از هم دور نگه دارند. دو برادر که متوجه این موضوع شده‌اند مقاومت کرده و در تلاش هستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. کیمیا و فرید، زوجی هستند که در آستانه جدایی قرار دارند اما این طلاق علیرغم میل هردو نفرشان است. کیمیا مبتلا به فوبیای فاصله است و این شرایط، زندگی را برای فرید دشوار کرده است. این زوج دو کودک 11 و 5 ساله به نام طاها و علیسان دارند که به شدت به یکدیگر وابسته اند. به پیشنهاد مشاور خانواده، هرکدام از بچه ها باید نزد یکی از والدین باشند و طاها و علیسان باید تمرین کنند که از یکدیگر جدا باشند در غیر این صورت پس از جدایی والدین آسیب می‌بینند.

در فهرست هنرپیشه های در آغوش درخت دو نام جدید، یعنی اهورا لطفی و رایان لطفی نیز به چشم می‌خورد. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی از زندگی شخصی این دو بازیگر تازه‌کار سینما در دست نیست. امیدواریم با گذشت زمان شاهد رشد و پیشرفت این دو عزیز باشیم و آنان را در آثار سینمایی و تلویزیونی ببینیم. بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند. وی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت FINAS در سومین دوره برگزاری این جشنواره، این همکاری را گامی ارزشمند در راستای تقویت روابط فرهنگی میان مالزی و ایران دانست.

لبنان هم تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کرد!

امیر زاغری نامزد دریافت سیمرغ در بخش بهترین طراحی صحنه شد، و خواجه پاشا در بخش بهترین کارگردانی نیز نامزد دریافت جایزه شد. مهدی جواهرزاده و مسیح حدپور سراج نامزد سیمرغ بلورین، به ترتیب در بخش بهترین صداگذاری و بهترین صدابرداری، شدند. در میان بازیگران نیز مارال بنی آدم و روح‌الله زمانی حضور درخشانی داشتند که آنان را نامزد سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کرد.

سفیر ایران با اشاره به ریشه‌های فرهنگی غنی و پیشینه تاریخی سینمای ایران، آن را یکی از ستون‌های هویتی کشور توصیف کرد که توانسته است با پرداختن به مسائل انسانی، اجتماعی و فرهنگی، تصویری واقعی از ایران به جهان ارائه دهد. فوبیای فاصله، نوعی از فوبیا است که باعث می‌شود بیمار نسبت به طی کردن فاصله‌ای خاص، اضطراب شدید و وحشت داشته باشد. تمایلات و خواسته‌های کودکان، گاهی آنقدر بی اهمیت جلوه می‌کنند که والدین تصور کرده این تمایلات صرفا رفتارهای کودکانه هستند و بها دادن به آنها هدر دادن وقت است. در صورتی که بی‌تفاوتی نسبت به همین تمایلات و گاه وابستگی‌ها می‌تواند تهدیدات جبران ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. اگر تنها راه نجات خانواده و به آرامش رسیدن فرزندانتان را در جدایی و طلاق می‌بینید، لازم است که پیش از هرگونه اقدامی با یک مشاور در خصوص علت و ریشه اختلافات صحبت کنید و به تمامی جنبه‌های آن در کودکان و روحیاتشان دقت داشته باشید. منتقدی به نام مریم قاسمی با نیم‌نگاهی به فروش پایین فیلم در سینماها، اشاره به راه کجی دارد که کارگردان انتخاب کرده است.

اختلاف خانوادگی نباید باعث بشود که کودکان تاوان تلخی رفتارهای والدین را بدهند. او علاوه بر اینکه مراقب برادر کوچکترش است، در امور تربیتی او نیز سهیم است. در آغوش درخت، فیلمی از بابک لطفی خواجه پاشا در ژانری خانوادگی و درام بوده که روایتگر مادری است که مبتلا به فوبیای فاصله است. اما ترس بزرگتری مانند ترس از مرگ فرزندانش باعث می‌شود بر فوبیای خود غلبه کرده و خانواده را حفظ کند.

نمایش «در آغوش درخت» و «استاد» در پایتخت بلغارستان

رفتار فرید با کیمیا و تلاش او برای حفظ زندگی مشترک، نمایشی از یک عشق عمیق اما رو به فروپاشی است. فرید پس از آنکه با ابراز علاقه از سوی زهرا مواجه می‌شود، به او گوشزد می‌کند که او را به مانند دختر خود می‌بیند. فرید با اینکه در ابتدای گم شدن بچه‌ها، کیمیا را مقصر می‌داند اما پس از مدت کوتاهی به همراه کیمیا به دنبال بچه‌ها می‌رود و همچنین تلاش می‌کند تا کیمیا را از آب خارج کند. فیلم به تازگی اکرانش در سینماهای کشور آغاز شده و پیش از این نیز در جشنواره‌های داخلی و خارجی خوش درخشیده است. فیلمی که می‌توان به دور از هیاهوی تولیدات سینمایی امروز، به تماشای آن نشست و برای ساعاتی از آن لذت برد. اما نقطه پایانی فیلم بسیار زیباست، آنجا که بچه‌ها پای درخت توت در آغوش یکدیگر و در آغوش طبیعت به خوابی آرام رفته‌اند.

«در آغوش درخت» با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسیده و با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. از محتوا و داستان فیلم در آغوش درخت چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه در آغوش درخت توسط بابک لطفی خواجه پاشا نوشته شده است. فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجه‌پاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود و حالا اینجا در این مطلب نگاهی به اطلاعات و حواشی این فیلم انداختیم. ارزانی، همچنین از حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، جناب آقای ولی‌الله محمدی، تقدیر کرد و این رویداد را نشانگر پیوندهای عمیق فرهنگی بین ایران و مالزی دانست. همچنین از داتوک کامیل عثمان، رئیس شرکت توسعه ملی فیلم مالزی (FINAS)، به دلیل حمایت‌های مستمر در جهت ارتقای همکاری‌های فرهنگی دو کشور، سپاسگزاری کرد. چنین نگاهی باعث می‌شود در آغوش درخت از نظر مسئولین و هیئت انتخاب بهترین گزینه باشد.

داتوک کامل عثمان، افزود که این سازمان امیدوار است بتواند در سال‌های آینده نیز این همکاری را ادامه دهد و زمینه را برای پروژه‌های مشترک سینمایی میان دو کشور فراهم کند. دیگر سخنران آیین گشایش جشنواره سینمای ایران ۲۰۲۵ ، داتوک کامل عثمان، رئیس سازمان توسعه فیلم ملی مالزی (FINAS) ، با اشتیاق فراوان از همکاری‌های فرهنگی مشترک و تأثیرات مثبت آن سخن گفت. او با اشاره به موفقیت‌های ایران در بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد فرهنگی، تأکید کرد که این تجربه می‌تواند الهام‌بخش مالزی در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت فرهنگی جهانی باشد. کیمیا به دلیل مشکلی (که در اواخر فیلم تعرض به زن عنوان شده) دچار فوبیای فاصله است و نمی‌تواند از ۱۵ کیلومتری شهر خود دورتر برود. همین موضوع باعث شده دچار افسردگی شده و از شوهر خود دلزده شود و تقاضای طلاق کند. طبق توصیه مشاور این زوج تلاش می‌کنند تا دو کودک خود را از هم جدا نگه دارند تا به جدایی از یکدیگر بعد از طلاق عادت کنند.

خانواده، ارزشمندترین دارایی هر انسانی است و برای کودکان، انسجام و استحکام بنیان خانواده، بزرگترین و مهم‌ترین مسئله است. کودکان، سرشار از سادگی و مهربانی هستند و داشتن یک زندگی آرام و بدون تنش و اضطراب، حق طبیعی هر کودکی است. طلاق، در شرایطی که تحمل زوجین برای یکدیگر به هیچ عنوان مقدور نیست، می‌تواند تنها راه چاره باشد. اما در موارد بسیاری می‌توان با تکیه بر قدرت اراده و خواست فردی دو طرف، عواملی که منجر به این تصمیم می‌شوند را از بین برد.

کارگردان «ترور»: نمایشم تجاری نیست/ فقط ۱۰ اجرا داریم+ فیلم

در مقابل او جواد قامتی ایستاده است؛ بازیگری از دیار آذربایجان که پیش از این در فیلم «پوست» برادران ارک خوش درخشیده بود و حالا اینجا در مقام پدری که عاشق است و عاشقانه پای زندگی ایستاده، ایفای نقش می‌کند. استفاده صحیح خواجه پاشا در خلق تصاویری چشم‌نواز و تماشایی در فیلم در آغوش درخت، عاملی برای تبدیل این فیلم به اثری کارت پستالی از شهر ارومیه نشده است و با دورشدن از پلان‌های ساختگی و تصنعی، صرفا از توان بالای طبیعت در جهت تعریف داستان و ایجاد فضاسازی مناسب استفاده شده است. از سویی دیگر، توجه فیلمساز به خلق خرده پیرنگ‌ عاملی برای بازماندن از الگو و پیرنگ اصلی نشده و فیلم مسیر روایی خود را تا لحظه پایانی به درستی پیش گرفته است.

دو سال بعد در فیلم «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر، بازی متفاوتی به نمایش گذاشت و در فیلم «در آغوش درخت» هم توانسته موقعیت جدیدی را پیش ببرد. افشین علیار | اگر بابک خواجه‌پاشا فیلم درآغوش درخت را به عنوان دومین فیلم سینمایی‌اش می‌ساخت و آبی‌روشن تجربه نخست سینمایی‌اش بود، قطعاً می‌توانستیم به پیشرفت او در کارگردانی بپردازیم، چراکه «در آغوش درخت» به مراتب فیلم مهم‌تر و شسته‌و‌رفته‌تری نسبت به آبی روشن است. او در فیلم «خورشید»، «قصر شیرین»، «تو می‌مانی» و سریال‌های «سنه خاطیر»، «تورشا شیرین»، «عاشورا» به عنوان بازیگر حضور داشته و در سریال‌های «بهانه‌ای برای بودن»، «تورشا شیرین» و «سنه خاطیر» که همگی محصول صداوسیمای شبکه استانی آذربایجان غربی بوده، کارگردانی کرده است.

این اثر برنده جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره فجر 1401 است و مناسب رده سنی بالای14 سال است. بابک خواجه پاشا هنرمندی است که تاکنون دو فیلم بلند سینمایی، فیلم در آغوش درخت و فیلم آبی روشن، را کارگردانی کرده است. او پیش از اینها تجربه کارگردانی چند سریال برای شبکه آذرباجان غربی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را داشت.

تینا پاکروان پشت ساترا پنهان می‌شود/ تاسیان سراسر تحمیق مخاطب و حواشی آن مسموم است

در این نیمه دیگر خبری از آن زیبایی نیست سراسر خروش است و خشم، چراکه همان طبیعت زیبا حالا روی دیگرش را به نمایش گذاشته انگار دو کودک را بلعیده و سرنوشت دو کودک به آن گره خورده است. «فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است. وی ضمن تبریک چهل و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران را یکی از ابزارهای راهبردی در مسیر پیشرفت کشور دانست و تأکید کرد که این صنعت هنری همواره نقشی کلیدی در بازتاب ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی ایران ایفا کرده است. کیمیا و همسرش رابطه محترمانه‌ای با یکدیگر دارند و علیرغم اختلافات و عصبانیت‌ها، فرید از کیمیا حمایت کرده و دائما تلاش می‌کند علاقه‌اش را به او ثابت کند.

رضا پس از پیدا نشدن بچه ها، خودش را مقصر می‌داند و در مقابل خدا بابت اشتباهاتش معذرت خواهی می‌کند. زمانی که طاها یک پیرزن را در جاده می‌بیند، به او کمک می‌کند تا بار سنگینش را درون ماشین قرار دهد. طاها برای نجات جان علیسان به درون استخر پریده و جان خود را به خاطر او به خطر می‌اندازد. پس از اینکه طاها و علیسان هر دو در استخر می‌افتند، رضا هر دو نفرشان را از آب خارج می‌کند. رضا تلاش می‌کند تا علیسان و طاها از یکدیگر جدا نشوند و حتی به خاطر بچه ها با برادرش بحث می‌کند. اما پدر عاشقانه او و فرزندانش را دوست دارد و تلاش می‌کند بدون آنکه بداند چرا؛ در نیمه دوم است که پدر دلیل این ترس و جدایی را درک می‌کند و این بار دو چندان برای حفظ آن دست به تلاش می‌زند در حالیکه اطلاعی از سرنوشت فرزندانش ندارد.

همکاری و هماهنگی والدین در شرایط رفع بحران‌های به وجود آمده، مشکلات را سریع‌تر مرتفع می‌کند. آرامش و شادی فرزندان، در گرو آرامش والدین و بی‌تفاوت نبودن آنها نسبت به خواسته‌ها و روحیات فرزندانشان است. می‌دانیم طلاق امری واقعی است و در بسیاری از خانواده‌ها در حال اتفاق افتادن است. فیلم سعی می‌کند مفهوم خانواده را در تضاد و تعارض با مفاهیم همسان دیگر قرار دهد تا مفهوم خانواده در ذهن منسجم‌تر شکل بگیرد. به عبارتی کارگردان، کنتراست مفهومی بالایی ایجاد کرده تا بتواند این مفهوم را در ذهن مخاطب جا بیندازد که تصمیم‌های عقلانی زمانی ارزشمند هستند که در شرایط بحرانی گرفته می‌شوند نه در شرایط عادی.

{

آگراندیسمان، قسمت پانزدهم بررسی بازی ژیلا شاهی در سریال «داریوش» در حسرت زندگی نزیسته

|}

کیمیا با خانواده همسرش رفتاری محترمانه و مهربانانه دارد و با پدر و مادر فرید با عشق برخورد می‌کند. کیمیا تلاش می‌کند تا به رضا نیز کمک کند و او را از سیگار کشیدن و شیطنت منع می‌کند. تلاش کیمیا برای نجات جان فرزندانش تحسین برانگیز است و به خاطر آنها قبول می‌کند که با قدرت تمام بر فوبیای خود غلبه کرده و جان طاها و علیسان را از همه چیز مهم‌تر بداند. هنگامی که مکالمه رضا و فرید منجر به درگیری فیزیکی و کلامی می‌شود، طاها و علیسان از تماشای دعوا مضطرب شده و می‌ترسند.

{

اطلاعات فیلم در آغوش درخت

|}

او در سال 1378 با علی سرابی، بازیگر ایرانی، ازدواج کرد و ماحصل این پیوند یک دختر به نام عسل و یک پسر به نام ایلیا است. بازیگران فیلم در آغوش درخت چه کسانی هستند؟ در در آغوش درخت بازیگرانی چون مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم در آغوش درخت حدود 5 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان در آغوش درخت را یک اثر کم‌بازیگر و با تعداد شخصیت‌های داستانی کم عنوان کرد. در ادامه ولی‌الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، در مراسم گشایش سومین جشنواره فیلم سینمای ایران در این کشور، طی سخنرانی خود به اهمیت سینمای ایران در معرفی فرهنگ و هویت ملی پرداخت. فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجه‌پاشا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.

همچنین در این مذاکرات، موضوعاتی مانند مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، پخش محتوای سینمایی و تلویزیونی ایران و مالزی در بازارهای یکدیگر، و برگزاری برنامه‌های آموزشی و تبادل هنرمندان مطرح خواهد شد. در ادامه، وی به حضور موفق فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم مالزی در سال‌های گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که سینمای ایران به دلیل پرداختن به موضوعات اجتماعی و انسانی، همواره با استقبال گسترده مخاطبان جهانی مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جشنواره فیلم های ایرانی در مالزی در سال ۲۰۲۵ با نمایش ۵ اثر در سالن‌های سینمایی جی‌اس‌سی در شهرهای کوالالامپور، پنانگ و جوهور بهرو در حال برگزاری است. گفتنی است، این دوره از جشنواره از تاریخ ۱ تا ۴ اسفندماه ۱۴۰۳ (۲۰ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵) در سالن‌های سینمایی جی‌اس‌سی در شهرهای کوالالامپور، پنانگ و جوهور بهرو با نمایش فیلم های پسر دلفینی ، در آغوش درخت ، عطر آلود ، خداحافظ دختر شیرازی و کاپیتان در حال برگزاری است.

وی معتقد است نیمه اول فیلم بیش از حد آرام و بدون تحرک است، و با توجه به اینکه هیچ گرهی در داستان دیده نمی‌شود، کم‌کم فیلم به سمت کسل‌کننده بودن پیش می‌رود. ولی در نیمه دوم، اتفاقی که همچون یک سیل خروشان در فیلم نمود می‌یابد، نه تنها آرامش اول فیلم بلکه ذهن مخاطب را نیز بهم می‌ریزد. وی در بخشی از نقد خود به این موضوع اشاره داشت که کارگردان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و متاسفانه همه آنها را مانند جملات نیمه‌تمام رها می‌کند. این منتقد پیشنهاد داد که اگر کارگردان بقیه حرف‌ها ر دور می‌ریخت و فقط روی یک موضوع تمرکز می‌کرد، این فیلم می‌توانست بسیار قوی‌تر ظاهر شود. حضور طیف گسترده‌ای از اقشار مختلف جامعه مالایی، از جمله هنرمندان، نویسندگان، اصحاب فرهنگ و رسانه، به‌ویژه حضور چشمگیر داتو ام نصیر، خواننده سرشناس مالزیایی، در این جشنواره قابل توجه بود. این رویداد فرهنگی با استقبال گسترده‌ای از سوی هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما و موسیقی همراه شد و فضایی پویا و پرشور را رقم زد.

به دور از تمام هیاهوی دنیا و بار دیگر این طبیعت است که زیبایی خود را دو چندان به چشم می‌آورد. در واقع استفاده و استعاره از درخت استعاره‌ای زیبا از خانواده است، چراکه پدربزرگ و مادربزرگ ریشه‌های درخت هستند که در فیلم و سکانسی معرفی می‌شوند، پدر و مادر تنه درخت و بچه‌ها شاخه‌ها و میوه آن را تشکیل می‌دهند و این زیبایی با در کنار هم بودن معنا می‌یابد. سکانس پایانی فیلم اما آن چنان زیبا و تاثیرگذار است که تمامی این دشواری‌ها و ناملایمات را تحت شعاع قرار می دهد. حکایت والدینی ست که با طلاق میخواهند فرزندانشان را از هم جدا کنند، اما نه به نعمت حضور فرزندانشان توجه دارند و نه به تاوانی که ممکن است آنها پس بدهند اشراف دارند.

فیلمنامه و کارگردانی | بابک خواجه‌پاشا پیش از اینکه «در آغوش درخت» را به عنوان اولین فیلمش کارگردانی کند، تجربه ساخت چند سریال در شبکه استانی آذربایجان غربی را داشته و در چند فیلم به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده است. خواجه‌پاشا این فیلم را براساس فیلمنامه خودش جلوی دوربین برده و روی ارتباط عاطفی عمیق میان اعضای یک خانواده چهار نفره دست گذاشته است. فیلم روی سوژه‌ای ساده بنا شده اما آنچه باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود، تمرکز روی جزئیات و نمایش دقیق احساسات اعضای خانواده در بحران‌‌هایی است که در طول فیلم شاهدشان هستیم. رابطه اعضای این خانواده به خاطر تصمیم جدایی پدر و مادر درگیر آسیب‌ می‌شود و این بحران روحی، وضعیت و موقعیت پیچیده‌ای را رقم می‌زند. خواجه‌پاشا هم در انتخاب بازیگران هوشمندانه عمل کرده است و هم در از پتانسیل مکان جغرافیایی برای انتقال معنای مدنظرش کمک گرفته است؛ تمهیدی که در فیلم دومش «آبی روشن» هم شاهد بودیم. فیلم «در آغوش درخت»، اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، چهارشنبه 17 مرداد اکران شد تا این کارگردان همزمان با دو فیلم روی پرده سینماها باشد.

در میان آثار سینمایی وی می‌توانیم فیلم پوست، فیلم درخت گردو و فیلم ملاقات خصوصی را نام ببریم. او در عرصه دوبله نیز فعال است و در نسخه آذری زبان سریال امام علی، مدیر دوبلاژ بود. داستان فیلم در آغوش درخت با محوریت یک خانواده چهارنفره، کیمیا و فرید در کنار دو پسرشان، روایت می‌شود. 12 سال از زندگی این زوج گذشته و اخیرا طوفانی مهیب وارد این زندگی شده است. کیمیا و فرید قصد جدایی دارند و این طلاق سبب خواهد شد که برادرها نیز از هم جدا شوند، ولی به همین راحتی نیست.

وی تأکید کرد که فیلم‌های ایرانی به دلیل مفاهیم عمیق، جذابیت‌های فرهنگی و دریافت جوایز معتبر جهانی، توانسته‌اند توجه سینماگران و منتقدان بین‌المللی را به خود جلب کنند. فرید بابت قضاوت برادرش رضا و به خطر افتادن آبرویش در محل کار، به برادرش سیلی می‌زند و منجر به درگیری فیزیکی می‌شود. پس از اینکه فرید متوجه گم شدن بچه‌ها می‌شود، کیمیا را مقصر می‌داند و سعی می‌کند او را کتک بزند. دلیل فربیای کیمیا، فرار از خطر تجاوز یک راننده بوده که مدت‌ها قبل در همان روستا برای کیمیا اتفاق می‌افتد و کیمیا پس از آن اتفاق، به فوبیای فاصله نسبت به آن مسیر مبتلا می‌شود. در این اثر چندین بار از خشونت کلامی استفاده می‌شود اما عموما گذرا هستند.


فیلم مفت بر فیلو